metalhella.blogg.se

En blogg om livet som småbarns/tvåbarnsmor. Välkommen in i vår värld <3

Grattis mamma!!

Publicerad 2015-05-17 12:21:54 i Allmänt,

Idag fyller min älskade mamma 70 år! Tänk om alla barn i världen kunde fått ha en sådan mamma som just min mamma. Hon har varit helt underbar under hela min uppväxt, stöttat mig och hjälpt mig med allt man kan tänka sig. 

Jag har alltid känt att jag kunnat prata med mamma om allt och det har varit värt så oerhört mycket! Hon gjorde alltid uppoffringar för min skull. Exempel: när jag inte vågade gå ensam från nattbussen klev hon upp ur den varma sköna sängen, klädde på sig och kom och mötte mig. Nattbussen stannade ca en kvart från vårt hus och detta skedde alltså runt fyratiden på morgonen!! Det är bara en av miljontals saker hon gjert för mig under åren.

Mamma har alltid kommit på varenda gympa- eller dansuppvisning. Varje konsert, varje musikal, varenda grej jag gjort. Mamma var med på scoutläger och hittade på roliga saker för mig och mina kompisar när vi var små. På somrarna såg hon till att vi kom iväg till badet, att vi kom ut i skogen för att plocka bär och svamp, tog med oss på kanotutflykter, åkte till Åland på stugsemester mm mm. På vintrarna åkte vi skridskor, skidor, pulka, spark. Ofta med nedpackande smörgåsar och varm choklad. 

Under tonåren hjälpte hon mig att hitta vem jag var. Försiktigt släpptes jag ut ur boet och fick pröva mina egna vingar. Eftersom jag visste att mamma litade på att jag inte skulle göra något dumt försökte jag att heller inte gå alltför långt över gränsen. Under turbulenta perioder visste jag att mamma alltid fanns där som en stöttepelare. Hon lärde känna mina vänner och de var alltid välkomna hem till oss. 

När jag sedan flyttade hemifrån blev det ännu en ny slags relation istället. Jag hade ett kontaktbarn som bodde hos mig över helgerna, ibland varje helg ibland varannan. Jag bodde då med henne hemma hos mamma vilket var väldigt mysigt. Mamma och jag satt uppe på kvällarna när hon hade somnat och pratade. Pratade, pratade, pratade. Här kände jag att jag nu även hade en väldigt stark vän i min mamma. Vi har sedan dess fortsatt stå varandra väldigt nära och har alltid mycket att prata om när vi ses.

Sedan killarna fötts har hon även varit en underbar mormor. Wilhelm älskar sin mormor så mycket och skulle nog helst vilja vara med henne varje dag. Bernhard lyser upp som en sol när han ser sin mormor så där har hon också gjort ett starkt intryck under den korta tid de hunnit känna varandra. 

Min högsta önskan just nu är att vi ska få ha kvar min mamma och barnens mormor hos oss i många, många år framöver. Vi har så mycket vi vill göra tillsammans, åka Lennakatten, promenera längs vägen, läsa mysiga böcker, lukta på en vacker blomma eller sitta och lyssna på de olika fåglarna vi kan höra runt oss. 

Jag ska försöka vara en precis lika bra mamma till mina barn som mamma varit till mig och min syster. Lyckas jag med det vet jag att barnen kommer växa upp med ett lyckligt hjärta. 

Jag älskar dig mamma!! <3 


(Med Wilhelm när han var liten)




Kommentarer

Postat av: Kersti

Publicerad 2015-05-17 23:38:26

Helena!
Jag blir alldeles överväldigad av alla vackra ord och mycket lycklig!
Hoppas vi får ännu många fina år tillsammans och att jag får se era fantastiska små pojkar växa upp.Det är en stor glädje och rikedom att ha barnbarn och att dessutom bo så nära dem att det finns möjlighet att träffas ofta.
Du vet ju också att du är och alltid har varit en underbar och otroligt älskad dotter.
Att ha två fina döttrar och tre ljuvliga barnbarn gör livet lättare att leva när man möts av svårigheter och motgångar som annars hade varit så mycket tyngre att klara av.
Många, många varma "mammakramar"!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela