metalhella.blogg.se

En blogg om livet som småbarns/tvåbarnsmor. Välkommen in i vår värld <3

Behovet av att hata.

Publicerad 2015-05-22 16:16:29 i Allmänt,

Vad är grejen med näthat? Jag vet att jag är typ tia på bollen men jag förstår det verkligen inte..?! 

Jag är ganska aktiv på facebook, är medlem i många grupper och skriver ofta på diskussionsforum. Jag älskar när diskussionerna sätter fart men blir mörkrädd varje gång de urartar. Tyvärr sker det alldeles för ofta. Minst en gång per dag ser jag hur vuxna människor (som inte känner varandra) skriver saker till varandra som är rent hemska. 

Det kan vara personliga påhopp, påhopp på något någon skapat ("återbruka mera" har spårat totalt), klagomål och spydigheter som tydligt visar på noll tanke kring att det faktiskt är en riktig människa som ska läsa det som skrivs om hen. 

Det händer dessutom i exakt alla olika sorters grupper. Allt från "fåglar inpå knuten" via "det gamla Stockholm" till "mammagrupp med högt i tak". Så det är inte bara en viss "typ" människor som näthatar utan det kan verkligen vara precis vem som helst. 

Ibland önskar jag att forumet transformerades till ett verkligt rum helt utan förvarning. Skulle de kunna vara lika elaka mot människan om personen satt mittemot vid bordet? Skulle de uttrycka sig på samma sätt? 

Jag förstår inte varför det finns ett sånt enormt undertryckt behov av att hata.. Sorgligt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela